Ebba om opera

Ebba om opera

Följ med på en digital resa i operans värld

I coronatider erbjuds en hel del digitala resor. Bland annat kan du så gott som dagligen streama gratis operaföreställningar från Metropolitan Opera i New York. Gå in på www.metopera.org och scrolla nedåt. Klicka på WATCH NOW, en liten skylt till vänster. Engelsk text klickar du fram i en liten ruta nere till höger när operan visas.

Kära musikvänner!

Ja, det är faktiskt sant, men denna vecka kan Metropolitan fira ett-årsjubileum med sina gratis operaströmningar!

Det var måndagen den 16 mars i New York förra året som man började att ge litet tröst till sin publik som inte längre kunde få komma och njuta av riktiga operaföreställningar. Jag hade biljetter till flera föreställningar på opera-bio under våren men såg någon tidningsnotis om att flera teatrar skulle stänga, så jag gick in på Met’s hemsida och läste den otroliga sanningen; från och med nu skulle jag få se opera, hemma, gratis, i min dator!

Till en början såg jag bara sånt som jag kände till, men ganska snart insåg jag att jag är en idiot om jag inte tar tillfället och ser och lär mig alla operor som jag inte känner till.

Och på den vägen är det.

Nu har jag sett 353 föreställningar av 105 operor. (Då har jag räknat specialdagarna också).

Och jag har  lärt mig så mycket. Att lyssna på olika röster, att höra flera melodier, att uppmärksamma vissa instrument – och att bli angenämt överraskad.

I helgen dök plötsligt den klassiske pianisten Jean-Yves Thibaudet upp och både agerade och spelade i Fedora! Visst hade jag sett hans namn i persongalleriet innan, men inte trodde jag att det verkligen skulle vara han!

Denna vecka blir det Publikens val, enligt Met, och jag ska kommentera valen. De har inte frågat mig!

 TORSDAG 18 MARS

ANNA BOLENA, ANNE BOLEYN, AV DONIZETTI

Ojojoj! Det här var bra!

Denna opera blev en mycket positiv överraskning för mig. Inte bara för att Donizettis musik alltid får mig på gott humör utan också för inblicken i engelsk historia och för den historietrogna scenografin. Vilka dräkter!

Anna Netrebko spelar Henrik XIII:s andra hustru, som han bröt med Katolska kyrkan för att få gifta sig med, och sen vill bli av med för att hon inte föder en manlig tronarvinge, utan bara en dotter, Elizabeth…

Arma forna tiders kvinnor! En sorglig historia, men med så vacker ”bel canto”- musik att man sväljer den med hull och hår.

Ryske basen Ildar Abdrazakov (stor idol) sjunger kungen och ryska mezzon Ekaterina Gubanova Annas rival Jean Seymour.

Laddade möten! Donizetto var en mästare på ensemblemusik och det märks i kvintetten; Io sentii sulla mia mano i slutet av akt I, scen 2 samt i sextetten; In quegli sguardi impresso där Anna återfår medvetandet.

Tänk sextetten i Lucia di Lammermoor, så vet ni hur obeskrivligt vackert det låter!

FREDAG 19 MARS

AKHNATEN, ACHNATON, AV PHILIP GLASS

Aldrig att jag trodde att jag frivilligt skulle gå och lyssna på musik av denne Glass, som skriver så enformigt. Jag hade hört hans musik på radion och var inte sugen på mer. Men Anders i Malmö var helfrälst så jag bara måste ge den en chans. Och eftersom jag kunde litet egyptisk historia efter mina guidningar i Berlin så var jag nyfiken -och denna explosion i form och färger och det fina regiarbetet grep mig verkligen. Jag såg föreställningen på operabio på Jkpgs teater hösten 2019, alltså precis den uppsättning som ges idag och hade inte tråkigt en sekund.

Det är så vackert gjort så man tror inte sina ögon och man blir så imponerad eftersom både sångare och kör sjunger på fornegyptiska, akkadiska och bibelhebreiska…

Farao Akhnatens Solsång sjungs på engelska och det språket används också av berättaren.

Förstår ni? 

Skådespelaren Zachary James som berättaren (fadern Amenhotep III) har en dubbelroll, han är också den moderne Professorn, en jättelik gestalt.

Anthony Roth Costanzo sjunger Farao med countertenor-stämma.

Hans hustru, Nefertiti, sjungs av bruna mezzon J’nai Bridges, som fick välja mellan basket och sång under collegetiden

Det roligaste inslaget i denna opera är ett gäng artister som jogglar med bollar.

Det mest intressanta: Glass utelämnade 20 violinister pga för trångt orkesterdike vid premiären.

Viktigt: läs handlingen på Wikipedia så ni vet exakt vad som händer i varje akt.   

LÖRDAG 20 MARS

IL BARBIERI DI SIVIGLIA, BARBERAREN I SEVILLA, AV ROSSINI

Det här är en riktig nybörjaropera, även om den inte ligger exakt på topp i Met’s mest-spelade-lista, utan på

plats nr 12.

Och roligt får man! Jag har tidigare berättat om när jag såg den i Stockholm när Erik Saedén skulle gå i pension. Vi skrattade så vid scenen när den runda spegeln rullade diagonalt över det enormt stora scengolvet, så vi nästan inte kunde hämta oss och koncentrera oss på fortsättningen. Humor är det viktigaste i föreställningen och samtliga har den ådran idag!

Joyce DiDonato (en av mina nya idoler), Juan Diego Flórez, John del Carlo, John Relya och vår egen Peter Mattei bildar ett skönsjungande team som verkligen klickar med varandra, alla med en helt egen röst. Historien? Ja, det handlar ånyo om ung smart kvinna som tillsammans med goda kumpaner lyckas avvärja äktenskap med mycket äldre man och istället få den hon vill ha! Även Rossini är en bel-canto-mästare så vacker musik är det hela tiden. ”Det låter spanskt”, som lille Johan, 5 år, sa när vi hörde ouvertyren på konsert.

Känd musik: Ouvertyren samt ett tjugotal härliga arior, duetter, terzetter etc. Det finns så mycket känd musik i denna opera så jag kan inte rabbla upp allt – men ber er som vanligt: googla. Wikipedia vet!

SÖNDAG 21 MARS

EUGENE ONEGIN AV TCHAIKOVSKY

En av mina älsklingsoperor kommer tillbaka efter bara någon vecka. USA’s prima primadonna Renée Fleming(48 år då) får spela 17-åriga Tatiana som blir stormförälskad i ”världsmannen” Eugene Onegin, sjungen av den älskade ryske barytonen Dmitrij Hvorostovskij.

Hennes syster Olga (Elena Zaremba ) förlorar sin fästman Lenskij (mexikanen Ramón Vargas) i duell. Många otroligt vackra arior, där man kan höra ordet LYUBLYU = kärlek, älska, återkomma gång på gång.

Fel man vid fel tillfälle, fel kvinna vid fel tillfälle.

En god vän beskrev handlingen så: Först vill hon ha honom, men han vill inte ha henne. Sen dansar de. Och sen dansar de igen. Sen vill han ha henne, men hon vill inte ha honom.

Scenografin är mycket enkel, men effektfull.

Tchaikovskij kan jobbet!

MÅNDAG 22 MARS

AGRIPPINA AV HÄNDEL

För alla oss som älskar oratorier från barocktiden så är detta en oerhört glad och positiv överraskning. Barocktidens operor, som blev de första som skrevs, utmärktes av att sångarna stod nästan stilla i bestämda positioner och med bestämda attribut. De sjöng färdigt sin aria med många repriser och sen gick de ut – för att komma tillbaka och tacka för applåderna.

Så det var med en liten ängslan som jag bad en väninna, försiktig med operakonsten, att följa med på bio-opera och se just denna Händelopera om romerske kejsaren Claudius hustru och (blivande kejsaren) Neros mamma.

Men så bra det var! Vi applåderade och tjoade och verkligen njöt av det mästerverk som skotske regissören David McVicar hade tänkt ut. En enkel scenlösning och moderna kläder störde inte alls utan personernas olika rörelser kändes helt naturliga i sammanhanget –  och undanröjde långtråkighet. En av mina nya idoler, Joyce DiDonato (Rosina i Barberaren i lördags) får visa sin mångsidighet i en totalt annan opera i dag. Kate Lindsey återkommer (Nikolausse i Hoffmans äventyr) och visar sin kroppsliga ekvilibristik tillsammans med Brenda Raes tonala dito. Countertenoren Iestin Davies sjunger höga toner och Christian Zaremba (statisten från Trubaduren som utbildade sig och fick sjunga Angelotti i Tosca i måndags)  sjunger desto lägre som bas.

En av de första operor som skrevs får bli den sista i denna vecka med önskeoperor från Met.

Glad och solig operavecka 

önskar

Ebba Nilsson

Share

Leave a Reply

Your email address will not be published.