Ebba om Opera. 2.

Ebba om Opera. 2.

I coronatider erbjuds en hel del digitala resor. Bland annat kan du så gott som dagligen streama gratis operaföreställningar från Metropolitan Opera i New York. Gå in på www.metopera.org och scrolla nedåt. Klicka på WATCH NOW, en liten skylt till vänster. Engelsk text klickar du fram i en liten ruta nere till höger när operan visas.

Kära musikvänner,

Så roligt att Sveriges Radios P2 uppmärksammar något som kommer från USA och enkelt kan ses och höras hemma hos oss med hjälp av dator och smart-TV.

 Sveriges Radio P2 på Instagram: “Det har gått ett helt år med coronarestriktioner och karantän. Men snacka om att Ebba utnyttjat tiden väl! Förra våren upptäckte hon att…” Lyssna själva via länkten:

https://www.instagram.com/tv/CMtnYproh-z/?igshid=1ph80agfin8it

Min främsta operaskola har ju varit P2:s lördagskvällar med direktsändningar från matinéerna på Met. Då låg jag i soffan och läste veckans SvD medan jag lyssnade på programledaren Peter Allen (1920 – 2016)  som berättade om dagens opera och artister (där jag ofta inte kände igen ett enda namn) och nämnde Texaco som huvudsponsor. Det märktes verkligen att man hörde på  radio från ett annat land. Jag låtsades att jag var på ett hotellrum i New York! Och i pausen var det ofta ett musik-quiz där jag ibland kunde svaret, så mallig jag blev! Quizet placerar jag i badkaret, d v s jag låg där när det sändes…

Minnen!

Peter Allen var den ständige presentatören i radio, och även vid tv-sändningar ibland, 1975 – 2004, så vi kan höra hans röst även vid de videofilmer som visas nu. Han hade inte bara stor kunskap och en perfekt radioröst utan kunde också improvisera, som när det blev tyst från scenen efter ett självmord i publiken mitt under föreställning. Då fick han hitta på något att tala om i nästan en timme…sen ställdes föreställningen in.

Utan det passiva operalyssnandet då jag bara hörde, aldrig såg föreställningarna, hade jag nog aldrig ”fått i mig” så många operor. Jag har tidigare kallat mig en ”slow lerner” och det är sant, även om jag har blivit litet snabbare att höra musikens variationer och melodier.

Och det är det som är så BRA med dessa strömningar som vi kan se hemma hos oss själva; vi kan se när vi vill, hur länge vi vill och hur mycket vi vill!

Så ta chansen och lär er så många operor som möjligt! När pandemin är över och vi kan resa igen så kanske vi kommer till en stad där de ger en för oss fullkomligt okänd opera och då kan vi …… våga gå dit och bara njuta!

MYTER OCH LEGENDER denna vecka:

TORSDAG 25 MARS

GLUCKS IPHIGÉNIE EN TAURIDE (Ifigenia på Tauros) = Lyrisk tragedi 1779

Här återkommer mezzosopranen Susan Graham som har specialiserat sig på fransk opera och därför inte blivit så känd hos oss. Här sjunger hon tillsammans med tenorerna Plàcido Domingo och Paul Groves (am.) samt Gordon Hawkins, amerikansk baryton, känd för sina tolkningar av Rigoletto och Scarpia. Mimartisten Rob Besserer som gjorde stumme betjänten i Figaro, är med som Agamemnon…

Myten om Ifigenia hör ihop med berättelserna om Agamemnon, Klytaimestra, Orestes  och Elektra och förstås bäst om man googlar på den.

Gluck  lyckades här nå sina starkaste musikaliska effekter och komponera sin mest originella musik. Han har lämnat secco-recitativen (talsång ackompanjerad av ett instrument samt basstämma) och börjat använda accompagnato-recitativ (talsång som följs av orkester som ibland gör egna utflykter).

FREDAG 26 MARS

STRAUSS ELEKTRA

Nina Stemme har flera gånger valts till världens bästa operasångerska. Elektra är en av hennes paradroller, men jag måste säga att den minimalistiska och grå scenografin av (Patrice Chéreau) och kostymeringen(av Caroline de Vivais) gör det svårt att till sig verket för mig. Jag är maximalist och beroende av färg!

Första gången jag upplevde Elektra var på Sthmsoperan med en amerikansk sopran i röd klänning och kungaparet i sin loge – det var annorlunda.

Historien är en fortsättning på den grekiska tragedi vi såg i går med musik skriven mer än hundra år senare. Och här är det Ifigenias syster Elektra som har huvudrollen.

Flera av mina favoritsångare är med: Adrianne Pieczonka från Kanada, Waltraud Meier från Tyskland och amerikanen Eric Owens.

LÖRDAG 27 MARS

MOZARTS IDOMENEO, kung av Kreta, opera seria , KV 366,

FFG strömmad från Met  med dessa sångare, inspelad 1982

Här fortsätter den grekiska sagan om Elektra, på italienska Elettra. Hon ingår i svartsjukedramat mellan Idomeneos son Idamante  och Ilia  krigsfången från Troja.

Pappa Idomeneo har problem med gudarna eftersom han lovat att offra den förste han möter på stranden efter sitt skeppsbrott. Det råkar vara hans son och kungen gör allt för att slippa ifrån löftet. Luciano Pavarotti sjunger tillsammans med tyska sopranen Hildegard Behrens , rumänska Ileana Cotrubas, amerikanska Frederica von Stade samt amerikanen John Alexander. Han var stamtenor vid Met 1961- 87, där han sjöng 379 roller.

Operan är ett beställningsverk för München, dit kurfursten hade flyttat från Mannheim. Han hade med sig sin orkester, känd för sin klangfullhet och två fina musiker som behärskade flöjt och oboe, så det var inga problem för Mozart. Han var 24 år 1781 och pappa förmedlade kontakten. Det blev en opera i den italienska stil som var på modet, med arior, duetter och terzetter omväxlande med berättande recitativ till ackompanjemang av cello och cembalo. Stiliserade rörelser var fortfarande på modet.

Vacker musik (som jag har hämtat från både google som mina anteckningar från 2017 års produktion): en hel del. Mozart förnekar sig inte!

Akt 1:  0h17, vacker kör med 2 duettpar

             0h33, Elettra 

             Slutet med stor kör och duettparen *

Akt 2:  Idamante: Non temer, amato bene

             1h13, Ilia: Se il padre perdei

             1h21, Idomeneo: Furor del mar

             1h31, Elettra

              1h35, Marsch, liknar den i Figaro samt kör *

Akt 3:   Ilia: Zeffiretti…

              Idomeneo: Torne la pace

              2h51 Elettras utbrott (vackra ärmar)

SÖNDAG 28 MARS

MOZARTS DON GIOVANNI KV 527, dramma giocoso =lustigt drama, från 1787

FFG i strömmad version med dessa sångare, inspelad 2000

När denna opera skrevs hade Mozart varit med mer i livet och hunnit mogna. Hans gestalter har blivit mer

mångfacetterade och intressanta. Historien om den ökände förföraren Juan eller Giovanni eller (Dyng)Johan

var välkänd och många författare och kompositörer hade berättat historien.

Mozart blev inbjuden att skriva en ny opera till ständerna i Prag efter sin succé med Figaros bröllop. Han kom på sommaren och bodde först på pensionat nära Ständernas Teater där premiären skulle äga rum, men flyttade sen till Villa Bertramka, en större villa utanför stan där han var gäst hos paret Duschek. Ni som varit med mig till Prag vet hur underbart detta hus var…

(Film)regissören Franco Zeffirelli borgar för en totalupplevelse och sångarna Renée Fleming, Bryn Terfel och Ferruccio Furlanetto lovar en högtidsstund. Norska Solveig Kringelborn debuterar här på Met. Sydkoreanska Hei-Kyung Hong var stamsopran på Met sen debuten 1984 och framförallt specialiserad på Mozart. Paul Groves återkommer från Ifigenia.

MÅNDAG 29 MARS 

WAGNERS DEN FLYGANDE HOLLÄNDAREN

Detta var operan som aldrig sändes ut i världen för Covid-19 gjorde att Met stängde ner all verksamhet. Men tydligen hade man spelat in denna version som säkerhet dagarna innan lördagsmatinén skulle sänts, så uppsättningen finns bevarad.

Ännu en opera med en majoritet manliga sångare. Tyska sopranen Anja Kampe och japanska mezzon Mihoko Fujimura är de enda kvinnliga solisterna. Fujimura debuterade på Met i denna opera först förra året trots att hon bott och verkat vid alla stora operahus i Europa sen 1995. Anja Kampe är specialiserad på Wagneroperor och i synnerhet rollen som Senta.

Holländaren är en gammal legend om sjömannen som måste segla vidare och ej får gå i land, p g a hädelse, tills en kvinna löser honom från förbannelsen genom att lova evig kärlek.

Holländaren är en tidig Wagneropera där han har börjat använda ledmotiv men inte helt genomfört det. H. själv sjungs av basbarytonen Evgenij Nikitin (med ökända tatueringar), fästmannen Erik av  tenoren Sergey Skorokhodov, båda från Ryssland. Franz-Josef Selig, tysk baryton med vibrato, sjunger Daland. 

Det finns många vackra välkända musikpartier som spelas vid konserter, t ex:

Ouvertyren som består av 13 minuter dans

Styrman sjunger, David Portillo, amerikansk tenor

Summ und brumm: sjungs av damkören ca 0h50 i 2 akten

Sentas ballad: Jo-ho-hoe-! Traft ihr das Schiff im Meere an, 1h04

Kören: Steuermann, lass die Wacht, 1h53

Operan dirigeras av Valerij Gergijev och visas i ett svep utan paus. Scenografin är grå.

Om ni inte fick fram länken högst upp kan ni kanske hitta På hemväg som sändes i P2 den 22 mars ca kl 17.36.

Tala gärna om, om ni tycker att jag har rätt eller fel om veckans operor!

Många vårhälsningar från

Ebba Nilsson

Share

Leave a Reply

Your email address will not be published.