Ebba om opera 5

Ebba om opera 5

https://www.metopera.org/discover/video/?videoName=la-boheme-set-change-time-lapse&videoId=4237125208001

STADENS LJUS eller LJUSETS STAD eller STAD I LJUS.

Ja, förslagen var många när jag bad om hjälp med veckans rubrik förra veckan.  Det kom också en hel del idéer till översättning av förra veckans överskrift; MORAL AUTHORITY kunde bli Moralisk lyskraft, överhöghet eller förebild. Stort tack till er som hjälpte mig med detta. Översättning är en underskattad språkfärdighet!

Det handlar alltså om PARIS den här veckan!

Paris, storstaden som lockar med sina nöjen och butiker, med sina palats och lyxvåningar, med sina baler och överdådiga fester – men som också är platsen för spelhallar, påvra vindsrum, fattigdom, konkurs, sjukdom och död.

Klicka på länken ovan och ni får se en snabbversion av scenbytena i veckans första opera:

TISDAG 27 APRIL

PUCCINIS LA BOHÈME

”Under takåsen bor, hopp och tro och amour,

För se kärleken trivs på ett vindskontor.

Med en stol och en säng, och en spegel enfin’,

Och ett bröd och en vinflaska,

Tout est bien.”

Den sången stod jag och sjöng på Götabergsgatan i Jönköping, vilket föranledde mor att hyssja ner mig. Det passade inte att en tioåring stod och skrålade den en söndag! Jag hade spelat piano en termin, så jag kunde ta ut den enkla melodin och sångtexten hade jag hittat i en bok med Karl Gerhards kupletter. 

Sen dess tänker jag alltid på Karl Gerhard när jag tänker på vindsrummet för bohemerna i dagens opera, den mest spelade på Met! Ett tusentrehundrafyrtiofyra gånger har den spelats fram till den 25/1 2020.

(Och jag hoppas få sen den i New York i november).

10 solister, 80 körsångare, 105 statister, en barnkör, en scenorkester, en häst och en åsna får plats på scenen i andra akten. I första akten möts kärleksparet Rodolfo och Mimi, spelade av Michael Fabiano (USA) och Sonya Yoncheva (Bulgarien) och i sista akten får de ta farväl. 

Min favorit i denna uppsättning är Susanna Phillips, som sjunger Musetta. Hennes svartsjukescen på restaurangen är obetalbar!

Berömda arior: Che gelida manina, O Soave fanciulla.

ONSDAG 28 APRIL

LEHÁRS THE MERRY WIDOW = GLADA ÄNKAN

Livsglädjen strålar ut från scenen i Glada Änkan, Renée Flemings avskedsföreställning den 17 januari 2015. Det var proppfullt på Jönköpings Teater och jag var där tillsammans med min goda granne Greta. Frid över hennes minne!

De välkända melodierna flödar och artisterna kan sjunga och dansa samtidigt i denna överdådiga operett av österrikaren, egentligen ungraren, Franz (Ferenc) Léhar. Han hade varit kapellmästare i den österrikiska flottan (!) som landet hade i Adriatiska havet innan Första världskriget krympte Österrike till en åttondel av  dess tidigare storlek. Där hörde han historien om Danilo och hans olyckliga änka i Montenegro, lätt förvandlat till Pontevedro. Historien är en bagatell, som utspelar sig på Pontevedros ambassad i Paris, men örhängena som kommer från orkestern är bestående. Min favorit: Änkevalsen som Kerstin Dellert och hennes man Nils-Åke Häggbom dansade i TV en gång. Djupt intryck! Let’s Dance kan gå och gömma sig…

Gretas betyg: Tänk om mamma Hilma hade fått se detta!

Mångsidiga artisten (Papageno ibland) Nathan Gunn matchar Fleming, liksom Thomas Allen…

TORSDAG 29 APRIL

GIORDANOS ANDREA CHÉNIER

Paris under franska revolutionen. Andrea Chénier var en diktare som fängslats och avrättades för att han hade deltagit i försvaret av Kung Ludvig XVI. Giordano, som var en av företrädarna för verismen, kallade operan för ”drama i  historisk miljö”. Huvudpersonerna Chénier och Madelaine är inte bara besvikna på den ”ärorika revolutionen” utan de förlorar även det enda de har kvar, kärleken till varandra och livet. Luciano Pavarotti sjunger med lyskraft som alltid, men orkar inte stå så länge. Hans moatjé är den ryska sopranen Maria Guleghina.

Giordano blinkar åt historien genom att lägga in en rokokoartad gavott och slingor ur Marseljäsen.

Musikaliska höjdpunkter:

Akt 1 Un di ale’azzuro  , Pavarotti                                                       0h20

          Gavotte                                                                                          0h25

Akt 2 Credo a una possanza, Pavarotti                                               0h35

Akt 3 Nemico della Patria , Juan Pons ,spansk baryton,                  1h13

           La mamma morta , Guleghina                                                   1h25

Akt 4 Come un bel di di Mayo , Pavarotti                                           1h44

FREDAG 30 APRIL

MASSENETS MANON

Lilla lycksökerskan, tillika lyxälskande Manon, hoppar av resan som skulle gå till klostret och rymmer i stället med sin plötsliga förälskelse, Chevalier des Grieux. (Hennes familj hade noterat hennes nöjeslängtan och ville skydda henne med en klostervistelse.) Senare lämnar hon honom för att bo med en rik äldre herre, de Brétigny, som kan ge henne dyra presenter och kläder. Hon förstår att det är i Paris som livet leker och där vill hon vara med! Men hennes nöjeslängtan leder henne på fel vägar och när hon och des Grieux möts igen så går det illa, riktigt illa. Nya favoriten Lisette Oropesa (Kuba-USA) och Michael Fabiano(USA) spelar det unga paret och Brett Polegato (Kanada) den äldre mannen. Och hela operan sjungs på franska!

(Ej att förväxla med Manon Lescaut av Puccini, som sjungs på italienska)

LÖRDAG 1 MAJ

VERDIS LA TRAVIATA = DEN VILSEFÖRDA

Mera fest! Operan börjar med en stor fest där Violetta Valéry är huvudperson. Verdi hade läst om henne i boken  Kameliadamen av Alexandre Dumas d.y. Den bygger på den sanna historien om Marie Duplessis som 15 år gammal lämnade sitt hem i landsorten för att bege sig till Paris där hon arbetade som sömmerska. Hennes sällsamma skönhet och äventyrslust ledde till att hon blev kurtisan, en av många hålldamer som kunde leva i lyx under rika aristokraters beskydd. Hon hade alltid en bukett kamelior i famnen eller en kamelia vid barmen. Och dog av lung-TBC vid 23 års ålder.

I denna historiska inspelnings från 1981 sjungs Violetta av den rumänska sopranen Ileana Cotrubas, hennes älskade Alfredo av Plácido Domingo och hans stränga pappa av Cornell MacNeil (amerikansk baryton som sjöng över 600 föreställninga på Met). 

Verdi skrev operan på 45 dagar och lade in mycket av  dansmusiken i Paris vid den tiden.  Hela första akten är byggd på dansvisor. Polka, galopp och vals var moderna danser som kan anas av och till i musiken, men den mest kända melodin är dryckesvisan Libiamo som sjungs som duett av Violetta och Alfredo. (Vi som var på Opera-sing-along på Spira fick sjunga den unisont. Härligt!)

Hela operan fullkomligt kryllar av vackra melodier och det är inte svårt att gripas av kärlekshistorien som är så kort och tragisk. Jag såg den på TV från Rom med min granne Greta, och det var den första opera hon såg. Hon satt så blickstilla att jag var tvungen att se om hon andades och hon sa inte ett ljud med föreställningen pågick. När jag frågade hur det var, svarade hon bara: Det är bra, det är jättebra. Och när hennes dotter dagen efter frågade henne vad den handlade om, svarade hon: Kärlek.

Och så är det. Kärlek.

La Traviata ligger trea på Met’s 100 i topp-lista. Den har spelats ett tusentjugotre gånger.

1961 sjöng norrmannen Ray Adams in Hör min sång, Violetta! Det var flera teman ur operan som hade uppdaterats till en popversion. Den blev en stor succé och var förmodligen mitt livs första opera-aria.

SÖNDAG 2 MAJ

CILEAS ADRIANA LECOUVREUR

Ännu en ny Paris-opera att lära känna!

Adriana var en berömd fransk skådespelerska på 1700-talet som hade giftmördats, påstods det. Hon hade ett kärleksförhållande med greve Maurizio (Moritz) av Sachsen (son till August den Starke och Aurora Königsmarck).

Hon sjungs här av Anna Netrebko,  dagens ryska operadiva som här matchas av kollegan Anita Rachvelishvili, mezzon från Georgien, som verkligen kan ge uttryck för känslor i rollen som Furstinnan av Bouillon. Henne glömmer ni inte! De är konkurrenter om samme man, Greve Maurizio som sjungs av Piotr Bezcala, tenor från Polen. Den italienske basen  Ambrogio Maestri, spelar teaterdirektören. Och i ett hörn dyker Anne Dyas upp, statisten som är med i nästan varenda Met-föreställning.

Handlingen utspelar sig i Paris och det är otroligt vackra kläder samt en gripande handling. Netrebko vet att hon blir så tagen av rollen så hon bad att få bli intervjuad innan det börjar, en intervju som sänds efter operan. Men jag tycker att hennes röst har fått för mycket vibrato den här gången. Det är Anita R. som är divan här.

Cilea  gav tre av huvudpersonerna var sitt musikaliska språk. Adriana fick det mest ömsinta melodiska uppslaget, en melodi som presenteras redan i första aktens öppningsscen som en entréaria och karaktäriserar titelrollen ända fram till operans slut.

Greven fick en ungdomligt lidelsefull cantilena och Furstinnan gavs ett kraftigt rytmiskt hat-motiv i ett övervägande mörkt mezzosopranläge.

MÅNDAG 3 MAJ

PUCCINIS LA RONDINE = SVALAN

Veckans sista opera är också ny för de flesta, men lätt att ta till sig eftersom det är Angela Gheorghiu och Roberto Alagna som sjunger huvudrollerna, sekunderade av Lisette Oropesa (igen), och Marius Brenciu (rumänsk tenor som vunnit BBC Cardiff Singer of the World).

Svalan är skriven i veristisk stil och här handlar det om två kärlekspar, en äldre älskare (Samuel Ramey), diskussioner om kärlek och klädbyten….

Puccini skrev Svalan när han avslutat sina fem mest berömda verk, och före Triptyken. Miljön är hemma hos Magda i en otroligt vacker jugend-art deco-miljö (tänk Gustav Klimt!), på en bar och i ett hus på landet.

Gheorghiu och Alagna var gifta i ett stormigt äktenskap men sjunger otroligt bra ihop och Oropesa har blivit vegan sen hon lyckats gå ner i vikt…så det finns en del att googla på…

Magda sjunger två fina arior, en i varje akt;

Akt 1: Chi il bel sogno di Doreta

Akt 2: Ore dolci e divine

Snart är det Valborg och 1 maj och Lunds studenter sjunger in våren – njut!

Massor av musikaliska hälsningar från

Ebba

Share

Leave a Reply

Your email address will not be published.