Av Tomas Gustavsson
1938 lanserades ett helt nytt spel på den svenska leksaksmarknaden – ett bordshockeyspel som nästan omedelbart blev succé. Lite märkligt kanske med tanke på att den svenska hockeyn vid den tiden ännu befann sig i sin linda. En jultradition som jag och min bror Magnus hade de jular vi firade hemma hos vår mamma i Tyringe var att sent på julaftonskvällen gå upp på vinden och leta fram vårt Stiga-hockeyspel. Detta för en nattlig och mycket het turnering!
Men det var alls inte företaget Stiga, vilka för många är synonymt med spelet, som först kom att introducera det här spelet utan först ett par decennier begav sig det välkända, svenska företaget in i leken.
Det var faktiskt en journalist och hemmasnickare vid namn Bengt Unger som i mars 1938 steg in på leksaksföretaget Aristospels kontor i Stockholm med en märklig uppfinning under armen. Där huserade två damer Berta och Thyra Svensson vilka köpte uppfinningen för en engångssumma. Unger kallade den mangelliknande tingesten för ett ”ishockeyspel” och företaget såg potentialen, köpte patentet och började utveckla idén. Aristospel modifierade spelet bland annat genom att ”spelarna” fick åka i skåror på masonit-isen med hjälp av små ”slädar” under isen. Spelarna kunde också röra sig 360 grader runt sin egen axel och principen är efter mer än 80 år fortfarande nästan den samma för hockeyspelet. Sedan har ju förstås material och finmekanik utvecklats rejält.
Det första spelet kallades ”Puck” och kom med blå sarg, grå is och utstansad platta. Utespelare hade en käck mössa på huvudet medan målvakterna utrustades med keps. Tusen spel tillverkades första året men succén var nästan omedelbar och ”Puck” blev efterhand en storsäljare på leksaksmarknaden. Aristospel var ensamt på marknaden fram till dess att patentet löpte ut 1957. Då trädde ”tungviktaren” Stiga in på marknaden och med hjälp av dragplåstret Sven ”Tumba” Johansson kopierade man i princip föregångaren rakt över. Sedan länge är numera spelen exklusiva, gjorda i plast och med tredimensionella spelare vilka också kan åka bakom målen.
Både Alga och senare Hammarplast gjorde senare, med hjälp av Tumba som snart brutit med Stiga, misslyckade försök att långsiktigt slå sig in på marknaden. Aristospel och ”Puck” försvann dock och företaget gick i konkurs på 1970-talet. Stiga gjorde också ett liknande fotbollsspel men där var ju inte överensstämmelsen med verkligheten lika genialisk som på hockeyspelet och succén inte lika stor. Man räknar med att Stiga sedan 1957 sålt över fem miljoner hockeyspel.