En värld av böcker

(Om inte annat angivet recenserade av Tomas Gustavsson)

Den 26 oktober 1960 inträffade den värsta flygolyckan med ett militärplan och civila inblandade i fredstid i Sverige. En A32 Lansen störtade ner i ett ensligt beläget boningshus i Vikbo i Västmanland och dödade sju civila personer vilka just fikade runt köksbordet. Piloten på Lansenplanet hade fått fel på bränslesystemet och skjutit ut sig och räddat sig med fallskärm 15 kilometer från olycksplatsen.

Denna fruktansvärda händelse bildar ramen för Ulf Eneroths bok ”Haveriet” vilken kom första gången redan 2014 och tog upp en numera nästan bortglömd del av det svenska flygvapnets historia. Under de 15 månader som sedemera överbefälhavaren Torsten Rapp var flygvapenchef, mellan juli 1960 till september 1961, inträffade otroliga 75 haverier med svenska krigsflygplan, främst Lansen och Tunnan, vilka kostade 46 människors liv. Journalisten Ulf Eneroths bok, som nu finns både som ebok och ljudbok är både en berättelse om det svenska flygvapnets framväxt och samtidigt en nästan kuslig djupdykning i den tystnadskultur som existerade runt detta vapenslag under kalla krigets dagar. Haverier ifrågasattes inte i en tid när det var närmast självklart att offer kunde krävas även i fredstid. Bland annat var övningar ofta för svåra och nya flygplansmodeller inte fullt utvecklade när det gällde säkerhetstänket innan dessa användes i avancerade övningar.

Sedan 1996 har ingen flygare omkommit under militära övningar i Sverige men annat var det alltså mellan 1946 till 89 en period när 547 flygare fick sätta livet till. Ett ruggigt högt pris för den så kallade neutralitetsvakten.

Ulf Eneroth: Haveriet – Flygvapnet och kalla krigets offer, Alberrt Bonniers förlag, 2014/2022.

Tänk dig att världen drabbas av en mycket värre pandemi än covid-19. En pandemi som börjar 2023 och dödar vad det verkar i  princip hela jordens befolkning. När man är smittad överlever man högst sex dagar. Det är ramen runt berättelsen kring den Londonkvinna som av någon anledning ändå ensam överlever och tillsammans med sin hund, en golden retriever, letar dels en plats att leva på och dels eventuella överlevande på flera ställen i Storbritannien. Detta i kamp mot råttor, vargar och fåglar.

Visst är berättelsen stundtals lite skruvad (som när hon ”shoppar” helt ensam på Harrods i London) men det finns också en djupare berättelse i berättelsen där kvinnan, som aldrig verkar ha tyckt något eller tagit svåra beslut, nu tvingas forma hela sin framtida tillvaro helt ensam.

Det här är Bethany Clifts debutroman men det kan man inte tro eftersom den är både välskriven och drivet spännande. Absolut en mycket läsvärd bok även om jag tycker att dess engelska titel, ”Last one at the party” är roligare än den svenska.

Bethany Clifts: Överlevaren. Modernista, 2021

Böcker om så kallade “True crime” brukar oftast handla om antingen välkända personer eller om extraordinära brott och mindre om den vanliga människans olyckliga omständigheter och tillfälligheter. Därför är journalisten och författaren Gunilla Granqvists, ”Brotten som glömdes” egentligen en fantastisk upplevelse. Här är det 1920-talet som gäller och tio olika kvinnors öde både som offer och förövare. Det är visserligen en berättelse om en annan tid men därmed också lärorikt och visar bland annat hur extremt utsatta kvinnor var för bara 100 år sedan.

Välskrivet och intressant och egentligen bara synd att boken bara verkar finnas som ljudbok. Detta uppvägs dock av en strålande, men högst annorlunda, uppläsare, Gunnel Fred som verkligen gör boken rättvisa!

Gunilla Granqvist: Brotten som glömdes. Storytell original, 2021

DN-journalisten Clas Svahn är landets största auktoritet på UFO, unidentified flying objects, och andra märkligheter i vår natur. Men att följa Svan har alltid känts tryggt eftersom han har en nykter inställning till diverse fenomen men också erkänner att det finns olika observationer som inte har någon rimlig förklaring.

Den här ljudboken handlar dock (nästan) inte alls om UFO:n utan mer om andra ”faror” och hot som rymden kan innebära för livet på jorden. Kometer, meteoriter, bolider, strålning från stjärnor men också om andra märkliga ”rymdfenomen” som regn av grodor och ormar eller om den märkliga, jättelika och cigarrformade rymdklippan Oumuamua som upptäcktes 2017 på väg genom vårt solsystem.

Svahn är som vanligt väl försedd med fakta och förklarar på ett spännande sätt olika tilldragelser och händelser vilket gör ljudboken värd att lyssna på. Titeln på boken är förstås smart och dubbeltydig men däremot tycker jag att bilden på omslaget är helt missvisande med ett ufo som strålar ner mot jorden!

Clas Svahn: Världsrymden anfaller. Hotet mot jorden. Storyside, 2021

Olle Adolphson är för oss som genomlevt den andra hälften av 1900-talet en lika stor idol som HasseåTage och Ernst-Hugo Järegård. Hans visor och hans poesi andades inte bara kvalitet och stämningar som man har svårt att hitta någon jämförelse med idag. Därför blir man glad när man får en tegelstensbiografi som Jan Malmborgs i handen. Författaren har gjort en väldigt bra research och även de mörka delarna av Olle Adolphsons liv skildras dessutom med ömsinthet och viss humor. Förutom att få följa Adolphsons livsresa är boken ett mycket intressant tidsdokument med invikningar i ett halvt sekel av kultur-Sverige. Så det är bara att konstatera att denne musikens mästare nu fått en biografi värd namnet!

Jan Malmborg: Trubbel berättelsen om Olle Adolphson, Albert Bonniers Förlag, 2020.

Skall erkänna att det här är den första boken av norrmannen Jo Nesbø som jag läst. Detta trots att Nesbø är en en av de mest lästa och framgångsrika thrillerförfattarna i världen. Mest känd är kanske Nesbø för sin böcker om polismannen Harry Hole men ”Kungariket” är istället en fristående thriller som kom ut förra året. Bilmekanikern Roy bor i ett döende norskt fjällsamhälle där lillebrodern Carl efter 15 år plötsligt dyker upp tillsammans med exotiska hustrun Shannon och ett storslaget hotellprojekt som är tänkt att rädda bygden. Men dolt under ytan finns inte bara Roys förmåga att alltid och med alla medel städa upp efter Carls misslyckanden utan även en Kanin och Abel-historia av fantastiska och mycket annorlunda slag. ”Kungariket” är en nagelbitare och ibland något skruvad thriller som är svår att lägga ifrån sig.

Jo Nesbø: Kungariket, Albert Bonniers förlag, 2020.

Det har getts ut åtskilliga böcker om Winston Churchill men faktiskt ingen som den här. På ett sätt en lättsam och lättläst ”sommarbok” men faktisk djupare än så eftersom ett av Winstons starka vapen var att dinera och drickas tillsammans med sina politiska vänner och ovänner. Det var vid dignande middagsbord som idéer kläcktes och samförstånd hittades. Sedan är det ju kul att undervisas i vad Josef Stalin bjöd på hemma i sin lägenhet eller hur dukning och upplägg av måltider skulle vara för att tillfredsställa Churchill. Eller det faktum att den stora statsmannen inledde sin politiska karriär genom att genomföra extraskatter på champagne och cigarrer!

Författarinnan Catherine Heyrendt-Sherman har varit långt in i historiens skafferier och tillagat en annorlunda men stundtals delikat bok med titeln, Winston Churchill: biografi över en gourmand, 2019, Lind & co.

48 år efter det att skräckmästaren Stephen Kings första bok i svensk översättning, “Carrie”, kom ut finns romanen ”Senare” (eng “Later”) på bokhandels(läs nätbokhandels)diskarna. Och det är glädjande att det är den ”gamle” Stephen King i högform som berättar om den unge Jamie Conklin, son till en ensamstående mor i New York. Sympatiske Jamie har den kusliga förmågan att kunna se döda människor, åtminstone en tid efter det att dessa avlidit. Något som andra gärna utnyttjar och blir till ett ok för honom. Och att hjälpa polisen jaga en mördare på andra sidan graven har också ett tufft pris för Jamie. Spännande, stundtals roligt och välskrivet gör att man blir man glad att höra att Kings nästa bok lär komma redan till hösten. Stephen King: Senare (Albert Bonniers), utgiven 2021.

Tänkte rekommendera en bok för de som är intresserade både av idrott och historia. Gunder Hägg (1918-2004) är förmodligen Sveriges bästa löpare genom tiderna med bland annat 15 världsrekord och under att några år på 1940-talet innehaft alla världsrekorden på medeldistans samtidigt. Andra världskriget satte effektivt stopp för Häggs möjligheter att ta OS-medaljer men historien om skogshuggarsonen som löptränade i hög snö, åkte lejdbåt till USA för att tävla och sedan snörptes och stängdes av på oklara grunder av det egna förbundet för att ha tagit emot ersättning för sitt tävlande (dagens aktiva skrattar) är bara sååå bra. Mest märkligt tycker jag nog det är att det inte gjorts tv-serier och långfilmer om Hägg eftersom hans livsöde innehöll det mesta när det gällde dramatik.

Det finns iallafall en riktigt bra bok om Hägg i Lundahistorikern Björn Lundbergs: Frontlöparen – Gunder Hägg hans uppgång och fall (Historisk media, 2020).

I boken får ni förutom Häggs hela karriär många spännande historiska inblickar i idrottsutövande under krigsåren och alla ”statister” – nja man får väl inte räkna Henry Källarne eller Arne Andersson dit – kring den store Gunder Hägg som ett tag sålde kläder i en herrekiperingsaffär i Malmö.

Läs och njut!